عفونت گوش میانی و مشکلات گفتاری

آیا میدانید اگر کودکتان به صورت مکرر دچار عفونت گوش میانی می‌شود نیاز به گفتاردرمانی و شنوایی‌سنجی دارید؟

OME یا عفونت گوش میانی در کودک شایع ترین بیماری گوش در کودکان سنین قبل از مدرسه است. تقریباً ۴-۳ درصد کودکان فرم مزمن بیماری را دارند و عمدتاً هر دو گوش مبتلا می‌شود.

اگر به نشانه‌های عفونت گوش میانی در کودک توجه نشود، کم شنوایی گسترش پیدا می‌کند و ممکن است منجر به ایجاد ناشنوایی در کودکان شود.

عفونت گوش میانی و مشکلات گفتاری

امکان بروز عفونت گوش در تمام افراد از کودک گرفته تا بزرگسال وجود دارد؛ اما برخی شواهد نشان می‌دهد که این عارضه بیشتر در خردسالان و کودکان دیده می‌شود. در موارد زیادی عفونت گوش به صورت خود به خودی از بین می‌رود ولی گاهی ممکن است پزشک برای عفونت گوش دارو پیشنهاد بدهد.

عفونت گوش میانی در کودک زمانی اتفاق می‌افتد که یک ویروس یا باکتری قسمت پشت پرده گوش را عفونی کند. این شرایط بیشتر در کودکان رایج است. طبق گزارشاتی هشتاد درصد کودکانی که به سن سه سالگی می‌رسند دچار این عارضه می شوند. طبق گزارشات دیگر، این سن ۶ تا ۱۵ ماه، بیان شده است. تخمین زده شده که یکی از هر۴ کودک، حداقل یک بار، این عفونت را تجربه می کنند. بیشتر مواقع عفونت گوش میانی در زمستان و اوایل بهار اتفاق می‌افتد و اغلب اوقات بدون هیچ درمانی از بین می‌رود، اگرچه وقتی که درد از بین نمی‌رود، یا وقتی که تب وجود دارد باید دارو درمانی انجام شود.

علائم بیماری

عفونت گوش میانی و مشکلات گفتاری

علایم التهاب حاد معمولاً در کودکان وجود ندارد علامت اصلی کاهش شنوایی است اما کودکان به ندرت آن را بیان می کنند. تأخیر در تکامل گفتاری و زبان و اختلال ادراک ممکن است در موارد دو طرفه رخ دهد.به همین دلیل در اولین فرصت بایستی با مراکز گفتاردرمانی و شنوایی‌سنجی جهت ارزیابی و معاینه وقت بگیرید.

از آنجا که کودکانی که به سن حرف زدن نرسیدند نیز، دچار این عارضه می شوند و حتی در آن ها رایج نیز می باشد، توجه به علائم در این سن، بسیار مهم است. علائم رایج عبارت‌اند از:

  • -گوش‌درد
  • -کج خلقی و زودرنجی
  • -تب
  • -ترشح زرد شفاف و یا خونی از گوش
  • -سختی در خواب و بی قراری در شب
  • -سرفه یا آبریزش بینی در کودک
    -از دست دادن تعادل( گوش علاوه بر شنوایی، تعادل بدن را نیز، بر عهده دارد.
  • -مشکلات شنوایی
  • -حالت تهوع
  • -اسهال
  • -از دست دادن اشتها
  • -گرفتگی یا جمع شدن خلط و خون

پس لطفا اگر این علامت‌ها را در کودکتان مشاهده کردید، درنگ نکنید و با متخصص اطفال تماس بگیرید،چنانچه عارضه طولانی شده بود گفتاردرمانی را فراموش نکنید. مراجعه به مرکز گفتاردرمانی باعث می‌شود از مشکلات گفتاری و تلفظی در آینده‌ی کودک پیشگیری شود.

انواع عفونت گوش میانی

در کودکان، دو نوع عفونت گوش میانی داریم:

  • -گوش‌درد حاد
  • -گوش‌درد همراه با برون‌ریزی

عفونت گوش میانی و مشکلات گفتاری

گوش‌درد حاد:

گوش‌درد حاد ناگهانی ظاهر می‌شود و همراه با قرمزی و ورم در پشت پرده گوش و اطراف آن می باشد.بد شنیدن، اغلب در پی جمع شدن مایع و مخاط در گوش میانی اتفاق می‌افتد.

گوش‌درد همراه با برون‌ریزی:

گوش‌درد همراه با برون‌ریزی, حتی بعد از این‌که عفونت از بین می‌رود مایع و مخاط در گوش میانی باقی می‌مانند و احساس پر بودن گوش را می دهد و بر وضوح شنیدن تاثیر می‌گذارد.

تقسیم بندی دیگر از انواع عفونت گوش میانی شامل:

اوتیت مدیا حاد

 وقتی که شیپور استاش -که در فاصله‌ی بین پشت گلو تا اواسط گوش قرار دارد- دچار التهاب می‌شود، مایع را در داخل شیپور به دام می‌اندازد. این مایع توانایی این که عفونت ایجاد کند و باعث تورم و درد بشود را دارد که گاهی این اتفاق می‌تواند موجب اختلال در شنوایی فرد شود.

اوتیت میانی همراه با فیوژن

 مخاط یا مایع امکان دارد که درون شیپور استاش جمع بشود، حتی بعد از رفع شدن عفونت، این جمع شدن مایع می‌تواند در توانایی شنیدن اختلال ایجاد کند.

اوتیت میانی چرکی مزمن

 این نوع از عفونت به طور معمول در نتیجه‌ی عارضه‌های اوتیت میانی حاد ادامه پیدا می‌کند. ویژگی آن ترشح مکرر مایع از گوش میانی است که این موضوع به دلیل سوراخ شدن پرده گوش می‌باشد.

اوتیت میانی چسبنده

 در این نوع از عفونت گوش میانی، فروپاشی پرده گوش باعث چسبیدن آن به دیواره‌ها و ساختار گوش میانی می‌شود. این عارضه معمولا وقتی رخ می‌دهد که شیپور استاش برای مدتی طولانی به درستی کارش را انجام نمی‌دهد.

در آزمون شنوایی سنجی، تیمپانوگرام ثبت گرافیکی تحرک پرده تیمپان است که ممکن است یک منحنی مسطح (Flat) (تایپ (B) و یا گاه قله فشار منفی تایپ (C) در موراد خفیف یا حاد وجود داشته باشد.

شایع ترین عارضه عفونت گوش میانی حاد کم‌ شنوایی است. درمان فرم حاد یا تحت حاد به طور قابل توجهی در جهت بهبود تنفس از راه بینی و بهبود عملکرد شیپور استاش صورت میگیرد و ممکن است شامل استفاده کوتاه مدت از قطره های بینی و تشخیص با اتوسکوپی باشد. استروئیدهای موضعی گاه مفید هستند.

عفونت گوش میانی و مشکلات گفتاری

تهویه گوش میانی میتواند با وادار کردن بیمار به باد کردن بالونهایی توسط بینی بهبود یابد ریسک فاکتورهای اوتیت مدیا تا حد امکان باید حذف گردد. درمان فرم مزمن عفونت گوش میانی هنگامی که کاهش شنوایی قابل توجه وجود دارد جراحی است. پاراسنتز (برش پرده تیمپان امکان دسترسی به افیوژن جهت آسپیراسیون را میدهد که به سرعت شنوایی طبیعی را باز میگرداند

عفونت گوش میانی در کودک حداکثر باید در عرض ۳ ماه بهبود یابد. تا زمانی که گفتار مختل نشده است از طریق دارو درمانی مشکل حل می‌شود. یافتن هوا در گوش میانی حباب سطح مایع – هوا نشانه ای بر پیش آگهی خوب است چرا که عملکرد نسبی شیپور استاش را تأیید می‌کند یک پرده تیمپان پرفوره که بسیار ضخیم شده است و نشانه هایی که بیش از ۳ ماه طول میکشند نشان دهنده سیر طولانی بیماری است در این موارد درمان سریع نامحتمل است و جراحی باید مد نظر باشد و بلافاصله بعد از جراحی مراجعه به مرکز گفتاردرمانی را در برنامه خود قرار دهید.

محققان اخیراً گزارش دادند که کم شنوایی موقت ناشی از عفونت‌ گوش میانی در کودک می‌تواند سال‌ها بعد به تأخیر در رشد زبان و پردازش صدا منجر شود.
«سوزان نیتروئر»، محقق ارشد و استاد علوم گفتار، زبان و شنوایی دانشگاه فلوریدا، معتقد است : «عفونت گوش آنقدر شایع است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود. اما باید همه عفونت‌های گوش را جدی بگیریم.»

محققان دریافتند کودکانی که قبل از ۳ سالگی چندین بار دچار عفونت گوش شده‌اند، دایره واژگان کوچک‌تری دارند و برای تطبیق کلمات مشابه با مشکل مواجه می‌شوند.
کودکان مستعد ابتلاء به عفونت گوش نیز در تشخیص تغییرات در صداها مشکل داشتند، که نشانه‌ای از مشکلات در مراکز پردازش شنوایی مغز آنهاست.
عفونت گوش، شنوایی را مختل می‌کند زیرا مایع در پشت پرده گوش جمع می‌شود. تجمع مایعات می‌تواند بر شنوایی تأثیر بگذارد حتی اگر عفونت گوش دردناک نباشد.این بدان معناست که والدین، پزشکان و مربیان باید به کودکانی که مستعد عفونت گوش هستند توجه زیادی داشته باشند، حتی اگر به نظر می‌رسد مشکلی در آنها وجود نداشته باشد.درمان زودهنگام عفونت گوش می‌تواند به جلوگیری از تجمع این مایع کمک کند. کودکان مبتلا به عفونت مزمن گوش نیز می‌توانند از طریق لوله‌های موقتی که به تخلیه مایع کمک می‌کنند، درمان شوند.
به گفته محققان، این کودکان باید در طول دوران تحصیلی خود از نظر تأخیرهای رشدی بالقوه تحت نظارت باشند، زیرا برخی از کاستی‌های زبانی ممکن است خود را در کلاس‌های بعدی نشان دهند پس فقط به بهبود عفونت گوش میانی بسنده نکنید و قبل از نهادینه شدن مشکلات گفتاری و زبانی با مراکز گفتاردرمانی وقت بگیرید، این کار از مشکلات آینده شما جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی و مشکلات گفتاری

عفونت گوش میانی در پسرها بیشتر از دختر‌ها رخ می‌دهد.
به طور قطع نمی توان همیشه از عفونت گوش میانی پیشگیری کرد اما، راه‌کارهایی برای کاهش ریسک گرفتن عفونت گوش میانی در کودک شما وجود دارد:

-دستان خودتان و کودکتان را به طور مرتب بشویید.
-اگر با بطری به کودکتان غذا می دهید همیشه خودتان آن را نگه دارید  و در حالی به آن‌ها غذا بدهید که نشسته هستند و دراز کشیده نباشند.
-وقتی به سن یک‌سالگی رسیدند، دیگر با بطری به آن‌ها غذا ندهید.
-کودک را از محیط‌های پر دود دور نگه دارید.
-واکسن‌های کودک را به‌موقع بزنید.
-وقتی کودکتان به سن یک‌سالگی رسید پستانک را از آن‌ها بگیرید.
-طبق منابعی، شیر دادن کودک با شیر مادر، باعث می‌شود عفونت گوش میانی کمتر اتفاق بیفتد.
-عدم تماس با کودکان ناخوش و بیمار.
-تمیز و خشک نگه داشتن گوش ولی به آرامی.

اگر کودک شما به صورت مکرر دچار عفونت گوش میانی می‌شود،احتمال ابتلا به اختلالات گفتاری در کودک بالا می‌رود.اختلالات گفتاری خود را در مشکلات تلفظ، مشکلات پردازش شنیداری، مشکل در دیکته‌نویسی و… نشان می‌دهد.به خاطر داشته باشید ارزیابی کودک توسط گفتاردرمانگر و شنوایی‌سنج به شما کمک می‌کند تا در صورت وجود مشکل یا مشکلاتی در کودک از آن آگاه شده و اقدامات لازم را انجام دهید.گفتاردرمانی آبا در غرب و شمال تهران با یک تیم تخصصی برای ارزیابی کودک شما آماده‌ می‌باشد. یک تیم تخصصی کودک شما را ارزیابی می‌کند و با توجه به نتایج ارزیابی جلسات مورد نیاز به صورت حضوری یا در منزل پیشنهاد می‌شود.آینده‌ی کودک شما مهم است.

کلمات کلیدی: عفونت گوش میانی در کودک، گفتاردرمانی، شنوایی‌سنجی،کودک

منبع:
دکترشاهرخ خوش‌سیرت متخصص گوش و حلق و بینی مجله‌ی پزشکی شماره ۲۳.

https://www.asriran.com/fa/amp/news/934179

Middle Ear Infections (Otitis Media) (for Parents) – Nemours KidsHealth (https://kidshealth.org/en/parents/otitis-media.html)

Cleveland Clinichttps://my.clevelandclinic.org › healthEar Infection (Otitis Media): Symptoms, Causes & Treatment (https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/8613-ear-infection-otitis-media)

معرفی کتاب

عفونت گوش میانی و مشکلات گفتاری

عفونت گوش میانی در کودکان

عفونت گوش میانی و مشکلات گفتاری

کنترل عفونت گوش میانی در کودکان

5/5 (3 نظر)

2 thoughts on “عفونت گوش میانی و مشکلات گفتاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button