رشد آهنگ و ریتم

رشد آهنگ و ریتم                       (جهت مطالعه درمانگران)

حساسیت اولیه کودکان طبیعی به ویژگی های زبر زنجیری گفتار مادر مشخص شده است.

تولید زبر زنجیر ی ها در ببلینگ کودک  (صداسازی های اولیه)  قابل تشخیص است.

رشد آهنگ و ریتم

این ویژگی ها ابتدا در زیر و بمی ، ریتم و مکث خود را نشان می دهند .

و بعدها با تشخیص آهنگ و نوای گفتار رشد می کند.

این موضوع در صداسازی های نامفهوم کودک  ( Jargon babbling )  در پایان سال  اول و اوایل سال  دوم  به اوج خود ﻣﻲﺭﺳﺪ .

رشد  زبانی کودک با یک الگوی نواختی کلی شروع می شود.

و بعد ها  بُعد زبر زنجیری به خود می گیرد.

در حدود  ٢٠ ماهگی همزمان با گفتار دو کلمه ای نوا و تون گفتاری منظمی ایجاد می شود.

در زبان انگلیسی تون غالباً  روی  آخرین  واژه  است  – بر عکس زبان فارسی –
این موضوع در محدود کردن ساختار های نحوی مثلاً  پرسشی و خبری و … مهم است.

تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد.

اما به نظر می رسد رشد زبر زنجیر ها عم از نظر درک و هم تولید تا دوره ی بلوغ و حتی بعد از آن ادامه می یابد.

در یک مقاله پیشنهاد شده که کودک حتی قبل از اینکه اولین کلمات را بگوید قادر به استفاده از آهنگ برای انتقال معنی ، برچسب گذاری و نامیدن است.

و به نظر ﻣﻲﺭﺳﺪ با بیشتر شدن واژگان واحد های تون صدا نیز افزایش می یابد.

البته به نظر می رسد از نظر جنبه ی زبانی ،  نوا  (prosody)  و واژگان  (lexical)  به صورت مستقل از هم رشد می کنند.

  • در کار با کودک تغییرات تون و زیر و بمی را فراموش نکنید.

برگرفته از “Language mental retardation

نویسنده: مریم غلمانی پور

برای مشاوره و ارتباط با ما اینجا کلیک نمایید.

و یا از طریق ایمیل به آدرس   info@abaspeech.ir با ما مکاتبه نمایید.

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button