رشد آهنگ و ریتم
رشد آهنگ و ریتم (جهت مطالعه درمانگران)
حساسیت اولیه کودکان طبیعی به ویژگی های زبر زنجیری گفتار مادر مشخص شده است.
تولید زبر زنجیر ی ها در ببلینگ کودک (صداسازی های اولیه) قابل تشخیص است.
این ویژگی ها ابتدا در زیر و بمی ، ریتم و مکث خود را نشان می دهند .
و بعدها با تشخیص آهنگ و نوای گفتار رشد می کند.
این موضوع در صداسازی های نامفهوم کودک ( Jargon babbling ) در پایان سال اول و اوایل سال دوم به اوج خود ﻣﻲﺭﺳﺪ .
رشد زبانی کودک با یک الگوی نواختی کلی شروع می شود.
و بعد ها بُعد زبر زنجیری به خود می گیرد.
در حدود ٢٠ ماهگی همزمان با گفتار دو کلمه ای نوا و تون گفتاری منظمی ایجاد می شود.
در زبان انگلیسی تون غالباً روی آخرین واژه است – بر عکس زبان فارسی –
این موضوع در محدود کردن ساختار های نحوی مثلاً پرسشی و خبری و … مهم است.
تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد.
اما به نظر می رسد رشد زبر زنجیر ها عم از نظر درک و هم تولید تا دوره ی بلوغ و حتی بعد از آن ادامه می یابد.
در یک مقاله پیشنهاد شده که کودک حتی قبل از اینکه اولین کلمات را بگوید قادر به استفاده از آهنگ برای انتقال معنی ، برچسب گذاری و نامیدن است.
و به نظر ﻣﻲﺭﺳﺪ با بیشتر شدن واژگان واحد های تون صدا نیز افزایش می یابد.
البته به نظر می رسد از نظر جنبه ی زبانی ، نوا (prosody) و واژگان (lexical) به صورت مستقل از هم رشد می کنند.
- در کار با کودک تغییرات تون و زیر و بمی را فراموش نکنید.
برگرفته از “Language mental retardation”
نویسنده: مریم غلمانی پور
برای مشاوره و ارتباط با ما اینجا کلیک نمایید.
و یا از طریق ایمیل به آدرس info@abaspeech.ir با ما مکاتبه نمایید.